Mange oppretter nettstedet sitt i det de starter opp med å tilby sine tjenester til publikum, men alle har ikke det samme aktive forholdet til nettsidene sine. Dersom man driver en butikk eller tilbyr konsulenttjenester og har vært fullbooket siden man startet, så er det ikke alltid så enkelt å gi nettsiden den fokusen den burde ha.
Plutselig en dag begynner det å komme færre kunder innom butikken eller nettbutikken din fordi du får flere konkurrenter, eller markedet for konsulentoppdrag gjør at det er vanskeligere å finne neste oppdrag. Når man kommer i denne situasjonen, er det man innser at man skulle holdt nettsidene oppdatert og webdesignen i henhold til dagens trender.
Kjedelige nettsider som ikke blir oppdatert, mister besøkstall. Det er ikke lett å holde publikum interessert om siden dine ikke er levende og tilbyr dem noe av interesse når de besøker dem. Det kan være lurt å tenke på ny webdesign før man er kommet i situasjonen at man allerede har mistet besøkstallene. Det kan ta litt tid å bygge opp nye besøkstall og få nettsidene rangert hos søkemotorene.
En grunn til å oppdatere ditt webdesign kan være at du trenger å øke rangeringen til nettsidene hos søkemotorene. En annen grunn kan være at det er skjedd mye endringer i trender og funksjonalitet på nett. Om man ikke følger med på det siste i webdesign som brukerne ønsker, så kan de velge bort dine sider til fordel for et annet nettsted som er blitt mer brukervennlig. Dersom nettsidene rett og slett er blitt utgamle og ikke blir oppdatert, så er det ekstra viktig få en ny webdesign for å igjen bli sett på nett.
SEO-tilpasning
En av de viktigste grunnene til at mange velger å fornye sitt webdesign, er at man ønsker å trekke mer trafikk til sidene sine. Det er mange faktorer man må vurdere for å få et SEO-tilpasset webdesign. Søkemotorene legger stadig inn nye kriterier for hva som er de mest interessante nettsidene for brukerne.
Det er ikke bare søkeord som bestemmer hvem som blir listet opp i forhold til forskjellige søk, men også at nettsidene er brukervennlige og relevante for brukerne. Det hjelper ikke å kopiere opp et dokument for å få flere søkebegreper, man trenger unike dokumenter med nyttig informasjon.
I tillegg må nettsidene være mobilvennlige, og man får økt rangering i forhold til andre steder som linker til sidene. Alt må spille sammen for å øke rangeringen, og da er det lurt å planlegge webdesign i forhold til optimaliseringen.
Nye og praktiske løsninger som forventes av brukerne
Når det oppstår nye trender og kommer ny funksjonalitet som gjør at brukerne synes nettsidene er lettere å anvende, så vil de velge nettsider som har den nye funksjonaliteten fremfor nettsider som sitter fast i trender fra 1998.
Dette gjør det ekstremt viktig å vurdere webdesign i Oslo i forhold til hva konkurrentene dine gjør. En bra nettside er en nettside som har den funksjonaliteten som brukerne synes er praktisk.
Løsningen er gammel og kjedelig
Nettsider som kun ble opprettet for å ha et sted hvor kundene kunne finne adressen og åpningstiden, og som ikke har vært oppdatert på 15 år, gir ikke brukerne en god opplevelse. I dag ønsker brukerne å finne ut alt de trenger å vite på nettsidene.
De fleste sjekker alt de ønsker å vite før de vurderer å besøke butikken for å kjøpe varene. Helst kjøper de varene fra nettsiden i tillegg til at de finner all informasjonen der. Mange fysiske butikker har de siste ti årene opplevd at kundene kommer innom butikken og sjekker produktene, for så å kjøpe dem på nett i en nettbutikk som er brukervennlig og praktisk.