Bestilling av møbler på nett er ikke bare problemfritt! Du kan oppleve utfordringer ved bestilling av varer på nett. Flere utfordringer kan unngås ved å benytte leverandører du kjenner. Men i noen tilfeller kan du oppleve utfordringer uansett hvor godt du sjekker og undersøker.
Feil produkter
Du kan oppleve at du får tilsendt feil produkter. Når du har bestilt det perfekte spisebordet på nett og du får levert en annen type eller en annen farge enn det du har bestilt, så er ikke dette nødvendigvis særlig praktisk. En vare som et spisebord kan veie en del. Det er da viktig at leverandøren du benytter har en bra løsning for returer og at de tar ansvar for å ha sendt deg feil spisebord. Dette er ikke en unik utfordring for nettbutikker, men det kan by på større utfordringer når man i noen tilfeller har bestilt varen tilsendt fra utlandet. Kanskje må man da selv stå for returen og i noen tilfeller kan det bety å få refundert moms som man ikke har betalt direkte til leverandøren. Gode leverandører håndterer alt dette for deg og tar selv kostnaden for retur om de har gjort en feil. Mange tilbyr gratis retur uansett hva som er grunnen til at du ikke ønsker å beholde produktet.
Varene leveres ikke hjem
En annen utfordring kan være valg av en leverandør som ikke tilbyr utlevering av spisebordet vi har bestilt. Kanskje har du kommet over en leverandør som bare sender varen til Norge og varene leveres ikke hjem etter den er mottatt av speditøren. Dette kan være meget upraktisk for personer som ikke har anledning til å kjøre å hente bestilte varer selv. Ved å undersøke nøye hva leveringsbetingelsene til din nettleverandør er, kan du unngå utfordringer rundt dette.
Det er flere ting som kan gå galt når man handler på nett. De fleste mulige feilsituasjonene er også situasjoner du kan oppleve når du handler i tradisjonelle butikker.