I dagens handelsmarked i Norge ser man endringer i forhold til nordmenns kjøpevaner. Dette merker flere butikkjeder og enkeltbutikker hardt på kroppen. For hvert år som går, så blir det vanskeligere å tjene til livets opphold ved å drive en fysisk butikk.
Mange har klart å etablere seg godt på nett, men selv om man har klart å få opp en nettbasert omsetning, så kan det være en utfordring å fortsette å drive en eller flere fysiske butikker. Kundene har inntrykk av at det er lukrativt å drive butikk i dag, men for dem som selv driver en butikk eller på andre måter har tilgang til regnskapstallene, så er virkeligheten en annen.
En dårlig julehandel kan knekke siste rest av motivasjon hos en hver butikkeier. Når man til og med ser at store og veletablerte internasjonale giganter skylder på julehandelen for å legge inn årene, så ser man tydelig hvor trenden tar veien i dagens marked.
Kundene oppdager mer og mer at det er praktisk å benytte seg av netthandel og få varene sendt rett hjem i posten. I utgangspunktet så er ikke netthandel et helt nytt konsept, men teknologien i dag gjør det enklere å benytte seg av denne typen handel.
Man kan sammenlikne netthandel med postordre-handel, som har eksistert siden godt inn i forrige århundre. Men når flere og flere velger å benytte seg av netthandel, så går dette ut over dem som satser på å tilby varer i fysisk butikk, samt at konkurransen mellom nettbutikker øker dramatisk for hvert år.
Det gjør at det er enda viktigere i dag enn tidligere å presentere sin nettbutikk eller nettbaserte tjeneste på best mulig måte. Webdesign er derfor blitt en ekstremt viktig faktor for å holde seg inne hos de kundene man sårt trenger for å tjene penger på netthandel.
Hvis webdesign på dine nettsider er utdatert, så er sjansen stor for at du taper kampen mot dine konkurrenter. Når kunder har flyttet sin handel til internett, så er handelen også blitt mer upersonlig, og man kan derfor ikke forvente en lojalitet fra kundene på samme måte som tidligere.
Trender i markedet
Trenden i dagens marked er en årlig økning i netthandel. Det er blitt mer og mer vanlig at selv godt voksne i dag velger å ta julehandelen på nett for rett og slett å redusere stressfaktoren rundt julen. Det krever nye teknologiske løsninger når markedet gjennomgår en såpass stor endring som dette, og da er det viktig at man henger med på denne endringen ved å tilpasse sin webdesign til løsninger kundene velger å benytte seg av for å ivareta fleksible og praktiske løsninger som gir dem det de ønsker og som hjelper dem å finne frem til hva de trenger av varer.
Trender som dette gir små butikker utfordringer med å nå frem til kundene etter hvert som de tradisjonelle markedsplassene gradvis forsvinner når butikkvinduene blir stående tomme. Vi har nok ikke sett slutten på nye løsninger som vil gjøre det enklere for deg som kunde å håndtere utfordringene som netthandel byr på.
Stor konkurranse mellom nettbutikker
Konkurransen strammer seg til mer for hvert år. Det gjør at det er viktig å ta de rette valgene for at kundene skal finne butikken i sin nye nettbaserte form. Mye er gjort ved å sikre at webdesign benytter seg av de seneste teknologiske løsningene og ved at man blir representert i søkemotorer og i annen digital markedsføring på best mulig måte.
Nye løsninger kommer for å skape nettbaserte markedsplasser for å erstatte dem som forsvinner, og hvis man skal kunne beholde sine konkurransefortrinn, så må man følge med på de viktigste av disse markedsplassene.